Janji ditepati

Assalamualaikum

Ni bukan nak cerita pasal Hari Kemerdekaan ke 55 ok. Ni story tentang manusia yang suka memperlekehkan janji yang dilafazkan. Sampai ada sesetengah manusia yang anggap janji ni macam lawak ja, cukup sekadar buat orang percaya.

Janji ni satu perkataan yang selalu dilafazkan oleh manusia. Mungkin sebab selalu sangat berjanji buat manusia anggap perkataan ni remeh ja.


Manusia sekarang mampu berjanji semudah menyebut ABC ja *macam baku sangat ayat tu*. Depa boleh janji ikut sedap mulut ja, tapi nak buat belum tentu.

Dalam Islam, janji mempunyai maksud yang berat dan besar tanggungannya kepada sesiapa yang telah melafazkannya. Islam menganggap janji satu perkara yang besar.

Jadi satu kesalahan dan berdosa besar jika dimungkiri. Allah memasukkan kesalahan ni sebagai dosa besar dan termasuk dalam kalangan orang munafik bagi yang mungkiri janji. So, jangan pandai berjanji tapi tak buat pon ye kawan kawan.


“Sometimes people don't understand the promises they're making when they make them.” 


Terima kasih sudi baca ^__^

2 comments :

izzeyda said...

Itulah lumrah manusia sekarang.. kekadang berjanji semata2 untuk mendapstkan sesuatu atau untuk kesenangan diri..

khadijah said...

kak ah ingat tak apa yg kak ah janji dengan ibu... ibu sentiasa ingat.. sbb ibu pun janji nak beli sesuatu kat kak ah andai kak ah tepati janji.......... :)

Post a Comment