Berdosa Jika Berkecil Hati

Assalamualaikum

" Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa, tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"

Pestaim aku jumpa ayat ni semalam. Konpius jugak aku sebab tak pernah taw pon. Korang pon mesti ada yang tak pernah taw kan.


Selepas aku tanya encik google yang baik hati tu baru la aku paham, so aku nak share dengan korang semua. 

Orang yang menghina tu sebenarnya adalah peringatan dari Allah SWT. Kenapa kita dihina? Sebab tu ujian dari Allah SWT. Kenapa Dia bagi kita ujian? Sebab dia nak ingatkan kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tu bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. So, maknanya kita berkecil hati dengan Allah bukan dengan manusia.

Lagi parah kalau kita cita kat kawan kita dan kawan kita pula akan cita kat orang lain. Jadi keredhaan kita pada ujian Allah tu akan lesap.

So tak payah la sentap sentap sangat. Kalau kita terasa hati, maknanya kita tak redha dengan takdir Allah, nanti Allah pon tak redha dengan kita. Nau'zubillah Tabarakallah.


Aku ni pon ekceli susah gak nak sentap. Eh jujur taw. Sebab aku rasa biarlah dia nak kata apa. Sepatutnya aku ucap terima kasih lagi kat dia sebab bagi pahala free kat aku kan.

Ada gak orang yang aku update status kat tweeter dia pegi terasa. Haa sapa suruh stalk aku kan padan muka. Hikhik.

Terima kasih sudi baca ^__^

11 comments :

izzeyda said...

biasa laa kekadang kita mudah berkecil hati.. apapun semoga kta dapat memperbaiki diri kita menjadi seorang yang lebih baik..

Unknown said...

Bagus penulisannya.. 😄

arzmoha said...

perkongsian yang baik

done follow g+

Cik karmila said...

lumrah hidup kita akan berhadapan dengan macam macam orang...lagi2 kat twitter mmg bnyk orang macam tu..

emmadianablogspot said...

hai najwa , saya singgah sini :)

Unknown said...

kan..kadang kadang tak paham dengan orang macam ni

Fina Sophie said...

ya Allah bagusnya perkongsian ini. sangat kena pada batang hidung. thankyou for sharing this dear! happy blogging and keep sharing ! www.sophiesm.com ^^

Unknown said...

thanks fina..sharing is caring

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Eny Abdullah said...

Datang follow sini
http://enyyusnizar.blogspot.com/

Eny Abdullah said...

Dear kenapa tak dpt nk follow.. akak cuma boleh follow kat Google Plus je..

Post a Comment