Homemade macaroon

Assalamualaikum


Apa khabar uolls ? Rasa macam lama pulak tak update blog kan. Semalam kan kan kan iolls buat macaroon uolls. Macam tak percaya kan. Haha. Tapi kan aku memang suka bake pon. Tapi kalau bab masak lauk pauk sorry la, aku tak minat sangat.

So hari ni aku nak share tentang resepi macaroon ni. Kalau sapa yang tak kenal macaroon ni natang apa boleh tengok gambar yang aku post. Kalau nak tengok gambar yang segak sikit silalah search google ya abang abang hakak hakak.

Macaroon aku yang hodoh tapi comel
Macaroon aku tak la cantik sangat sebab first try kan. So jangan kutuk ok. Nanti boleh try lagi. Practise make perfect. Macaroon ni sebenarnya agak susah. Bila aku try buat ni baru la aku taw kenapa orang jual mahal.

Ok la kita berbalik pada tujuan asal aku buat entry ni. Firstly sediakan bahan bahan dulu k. Sebelum tu pastikan bahan bahan tu dalam keadaan kering. 

Bahan-bahan :
80g putih telur - suhu bilik anggaran 2 biji telur gred A
65g gula castor
80g serbuk almond
140g gula icing
pewarna

Sikit ja kan bahan dia. Pewarna tu kalau boleh guna yang serbuk sebab kalau cecair takut terlebih curah cair pulak, kan dah jadi satu masalah.

Sebelum mula sediakan dulang pembakar dulu. Alas dulang tu dengan baking paper, then lukis bulat bulat atas paper tu lebih kurang besar duit 20 sen. Pastukan terbalikkan paper tu.

Ok kita boleh start buat dah. Yayy. First ayak serbuk almond dengan gula icing, then ketepikan dulu. Pastu kat bekas lain pukul telur dan masukkan gula castor sikit demi sikit. Putar adunan tu sampai kental dan bertanduk. Adunan tu akan jadi ringan dan gebu dan shining shining gitu. Kalau nak lebih yakin try terbalikkan mangkuk adunan tu atas kepala, Kalau adunan tu tak jatuh means adunan korang tu menjadi.


Lepas tu korang boleh la masukkan 1/4 daripada serbuk almond yang dah dicampur dengan gula icing tadi ke dalam putih telur. Sebatikan hingga rata guna spatula ja. Lepas dah rata boleh la masukkan baki serbuk almond tadi sikit sikit dan gaul.

Then bolehlah kita letakkan pewarna. Ikut suka korang la nak letak warna apa pon. Adunan ni sebenarnya sikit ja so korang bahagi 2 bahagian sudah la.


Masukkan adunan tadi ke dalam piping bag.


Kemudian picit atas bulatan yang kita lukis tadi. Ambik toothpick pecahkan gelembung udara atas macaroon untuk elakkan macaroon berlubang bila dibakar.

Rehatkan macaroon lebih kurang 30 - 45 minit. Pastikan macaroon betul betul kering. Bila kita sentuh macaron tu takkan melekat kat tangan.

Panaskan oven dalam 140C. Oven tu pastikan jangan panas sangat sebab takut macaroon retak atau pecah *macam aku punya* Letakkan tray kat tengah oven. Bakar selama 15 - 20 minit. Lepas dah masak keluarkan macaroon dan sejukkan.

Lepas sejuk bolehlah korang letak filling apa apa. Aku suka letak Nutella sebab sedap.

Dah siap ! Boleh la korang telan dengan lahapnya. Senang dan simple gila kan. Btw macaroon ni manis sangat so tak sesuai la untuk orang yang tengah diet. Kang kena kencing manis salahkan aku pulak tak ingatkan korang. Ok la, selamat mencuba !

Terima kasih sudi baca ^__^

1 comments :

izzeyda said...

wah menarik.. tapi tak berapa minat sangat baking2 nih.. kalau teringin nak cuba boleh pinjam resepi kat sini..

Post a Comment